lördag 20 februari 2010

Närvarande men ändå inte där..

Nu har första veckan på Gestaltningen gått och på många sätt har jag inte lämnat förvirringstadiet men för en gångs skull tycker inte jag att det är speciellt jobbigt. Vårat klassrum ser just nu ut som New yorks tunnelbanesystem med den färgglada tejpen som korsar varandra över hela rummet och sammanlänkar våra samhällen. Mitt samhälle bygger på "skådespel", "erfarenheter" och "det var en gång.." När jag skulle börja välja ut saker och börja bygga på mitt samhälle blev det någon slags skapelseberättelse ur ett vygotskij perspektiv. Att bygga samhällen med skräp är ju något som jag är övertygad fungerar med barn i alla åldrar. Kanske hade man istället valt för de riktigt små barnen att be dem bygga sitt drömhem eller en drömstad.

Var gällande de sokratiska samtalen känner jag att jag måste nog få vara med om detta några gånger till för att kunna uttala mig om.

Ha en trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar